Sunday, March 16, 2014

SBB- Cerita Cinta Ahmad Ammar

Masih ingat video GPTD Ahmad Ammar yang pernah aku share before ni? Viral kot. Mustahil la korg tak pernah tgk kan? Ni aku baru cek, video tu dah ditonton sebanyak 1, 658,919 kali. Aku adalah antara manusia yang tgk video tu more than 20 times. Masa tgk video tu insaf kejap, bila jiwa mula goyah, aku tgk balik video tu. Insafff balik. Macam tu la duk ulang-ulang. Harapnya kekal abadi dalam hati.

Ok. SBB this time aku nak cerita pasal buku Cerita Cinta Ahmad Ammar terbitan Karangkraf susunan Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD).


Melihat kepada kualiti buku ni, aku rasa ni lah buku paling murah untuk kualiti sebegitu baik. Harga RM23.00 but i bought it for RM18.00. [sekalung perhargaan kpd Memi & Cuna yang sanggup berbasah peluh cari buku ni utk aku. Jasamu dikenang] The moment aku dgr psl buku ni terus minta memi belikan kt shah alam since ada pameran buku karangkraf kat sana. Dats y dapat harga murah sikit. And aku sangat sayang buku ni. Sepupu aku nak pinjam bawak balik UPSI pun aku tak bagi. Nanti along belikan yang lain- jawab aku. simple.

Buku ni compilation of story telling by those yang rapat dengan As-Syahid Ammar. Those yang follow cerita dia akan rasa buku ni tak de apa yang baru except gambar comel yang amat Allahyarham pada waktu kecil. Tapi still meruntun jiwa.[syuhada dan air mata. seiring sejalan weh] Aku rasa gitu untuk beberapa page yang awal. Sbb story-teller yang pertama adalah bonda Ammar, Puan Norazlina. Then buku ni menceritakan dengan detail keperibadian Ahmad Ammar samada sebagai seorang anak, pelajar, kawan, pemikir etc sehingga buat aku rasa- ah, kalau macam ni lah orangnya, mmg layaklah kematian dia diraikan langit dan bumi. Kalau diberikan izin Tuhan untuk aku bertemu dia di alam lain, tak tahulah samada boleh ke tak aku pandang muka dia sbb tgk kulit buku ni lebih lima saat pun aku segan. [haha. over gedik tak aku?] tapi sungguh aku malu. Sebab apa? Sebab dia. keperibadian dia. Sebab even dia jauh lagi muda dari aku, dia dahpun fikir untuk ummah, aku ni sekali pun tak pernah. [baru Ammar, kalo Rasullullah s.a.w?][selawat jap tiga kali]

Aku pernah baca somewhere [sumpah aku tak ingat mana aku jumpa] yang dia ni sangatlah pemalu dengan perempuan, even adik beradik dia sume perempuan [eh, sama situasi!] Punyalah pemalu sampai bila nak bercakap dengan perempuan yang ada betul-betul depan dia ttg aktiviti pe nth, dia boleh g call sorg kawan lain and kawan tu gi call perempuan tu untuk bgtau apa yang As-Syahid Ammar nak bgtau. Pergh! Mana nak cari lelaki 'mahal' yang teramat rare macam ni lagi wei? [aku tak tahulah betul ke tak cerita ni. kalau tak betul, mohon maklumkan]

Dalam banyak2 cerita, aku kagum cerita dia sebagai sahabat. Dia manusia biasa, lenggok gaya bahasa pun macam budak2 seusia dgn dia [tapi tak de la guna bahasa sampah yang pakai 'w' banyak mcm ittew gunew tu] dia tak lokek membantu and sangat positive bila faced problem dalam hidup. Bila kena buli di RMC, diceritakan dia tak pernah mengadu dengan parents, tapi dengan member2 dia cerita. Just nak berkongsi. Teringat zaman homesick kat SMKAP dulu. Kena gak buli tapi aku percaya, tak la sehebat RMC. Baru kena sikit gitu pun aku dah leweh dah.

Did i tell u yang aku adore orang yang berfikir? Pemikir adalah kelompok manusia cukup hebat di pandangan mata aku. and Ammar was one of them. Idea dan kesungguhan dia memikirkan tentang Islam memang patut dapat tabik hormat. Aku rasa family background pun mempengaruhi jugak. Sejak lahir parents dia dah wakafkan dia untuk Islam wei. Aku tak rasa mak ayah aku fikir gitu gak 26 tahun lebih dulu. Nanti kalau aku ada anak, mampu tak nak fikir macam parents Ammar?

Buku ni bagus especially for those yang masih mencari-cari apa hakikat sebenar hidup macam aku. Kerja, keluarga, impian, cita-cita, masalah- entah mana yang nak didahulukan. Then at some point aku duduk termenung sendiri bila fikir once nyawa ditarik keluar dari badan, apalah gunanya semua ni? Cukupke bekal aku nak dibawa ke sana nanti? [sigh]

Dunia hanya jambatan akhirat. Bukan satu matlamat. 

No comments:

Post a Comment

senyum <3