Thursday, May 22, 2014

Resah

aku melihat anak bangsaku
berdekah ketawa sesama mereka
berpeleseran tak kira masa
entah mana maghrib isya' mereka
entah mana mak bapak mereka
dan aku hanya mampu menggeleng sahaja

aku melihat anak bangsaku
seugama denganku
bercampur lelaki perempuan
tanpa ada rasa malu juga batas hubungan
hingga sampai ketikanya
anak kecil bertali pusat dihumban dari atas bangunan
seolah mereka tidak percaya adanya balasan Tuhan
sampai tergamak bersikap macam syaitan

aku melihat anak bangsaku
membazir waktu di pusat-pusat hiburan
sampai diabainya seruan azan
kiblatnya hanya keseronokan
seolah tiada yang namanya kematian

aku gusar tentang anak bangsaku
aku gusar tentang nasib anak-anak ku
aku gusar tentang nasib melayuku

apa akan jadi kalau yang ada kini seolah-olah tidak peduli diri sendiri?

kalau ada yang betul pelajarannya
-tapi pincang pula agamanya
megah menghujahkan yang bukan2 padahal xcukup pemahaman

kalau ada yang kononnya betul agama
-lain pula ideologinya
sibuk menuding jari pada hal lain seolah-olah yang betul hanya dia

apa yang mampu aku buat?
apa yang mampu aku usahakan?
untuk mengubah keadaan ini
untuk membawa mereka pulang ke jalan yang diredhai Ilahi?

No comments:

Post a Comment

senyum <3