Wednesday, May 21, 2014

SBB- Kisah Cinta Rasulullah (s.a.w)

[hampir nak angkat bendera putih. Tapi letak balik] Serious la wey. Nak start rajin baca buku ni bapak la seksa. Dulu ibu cite aku pantang nampak benda yang boleh dibaca, sampai kertas surat khabar balut roti canai pun aku kirap utk dibaca. Buku text sejarah sekolah menengah form 1 sampai form 5, aku khatam lebih sekali [kang kalo kata lebih tiga kali karang, over benor plak nampaknya] macam mana boleh stop hobby yang sangatlah bermanfaat ni? [sigh] 

aku amik masa lama gak nak habiskan buku utk SBB kali ni. Tajuknya Kisah Cinta Rasulullah (s.a.w) terbitan S.A.Majeed & Co. Sdn Bhd. Tebal 264 muka. Buku ni aku beli masa dapat voucher buku RM250 aritu. Sekali masuk je kedai, zappp habis sume. [sayang ni last aku dpt voucher. lps ni kena tgu amik master baru blh dapat balik] 


Buku ni compilation pada tujuh orang wanita dalam hidup Rasulullah s.a.w namely Ummul Mukminin Khadijah Binti Khuwalid, Aisyah Binti Abu Bakar As-Siddiq, Fatimah Az-Zahra, Hafshah Binti Umar Bin Khattab, Ramlah Binti Abu Sufyan, Sahlah Binti Milhan dan Ummu Kalthum Binti Uqbah. Awal-awal buku ni, cite tentang konsep tugas wanita dalam Islam, kenapa Islam dikatakan menaikkan martabat wanita, role seorang isteri ikut syariat Islam etc.

Yang best pasal buku ini ia bukan saja cite pasal sejarah tau, tapi at the end of each chapter diorg aplikasikan dengan dunia la ni. So nampak la arah camne nak praktikkan apa yang dah kita belajar daripada srikandi-srikandi Islam tu dalam hidup seharian.

Yang tak bestnya pasal buku ni, penceritaan nya macam style old school skit. susah nak faham and boleh buat kita bosan. and part cerita Saidatina Aisyah r.a melebih-lebih sampai aku question ni fakta ke tak ni. Jdnya jgn terima bulat-bulat. Buat kajian lanjut sbb ni sumber sekunder yang nth mana di ambil primer nya. Then buku ni aku ingatkan tentang Rasulullah s.a.w handle rumahtangga Baginda since dh ada dlm siri konsep perkahwinan islam kan. Tapi tak, buku ni more pasal cerita wanita-wanita kesayangan Rasulullah s.a.w tersebut. Adelah cerita pasal rumahtangga tapi tak detail. Fokus buku ni banyak pada cerita individu itu sendiri.

Konklusinya buku ni ok. tapi kurang sesuai untuk dibaca oleh orang-orang yang baru nak mula baca sejarah Islam balik sbb susah nak faham lenggok bahasa dan penerangannya.

Sekian- jumpa lagi! :)

p/s: mohon didoakan seorang sahabat. Adik dia operate mata. Sebak jantung bila mengenangkan.

No comments:

Post a Comment

senyum <3