Tuesday, October 7, 2014

Ohana

Having a place to go is : Home
Having someone to love is: Family
Having both is a Blessing

Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha to fellow muslims. This year probably is the simplest yet meaningful aidiladha celebration for my family. No lemang, no rendang, no ketupat apatah lagi kuih raya-- but everything feels so great because I have everyone around me. We laughed, we talked. Tak tahu nak explain macam mana but seriously, rsa bersyukur n bahagia yang amat sangat bila ibu ayah and adik beradik ada. 

Lepas teman ibu ayah buka puasa, usai solat maghrib kitorg buat tahlil skit utk ahli keluarga yang dah pergi especially buat wan & atok & solat isya' berjemaah [alfatihah] dia ada satu rasa tenang yang susah aku nak gambarkan bila aku- as org yg duduk paling belakang dlm jemaah n tgk satu keluarga solat bersama. rasa terharu, rasa secure, rasa bersyukur, rasa macam2. that moment-- its a treasure that i will keep it safe in my heart till d day i die. Sempoi tak sempoi, family aku malam raya makan pizza and lepas tu tgk conjuring ramai-ramai [except me and ayah. ayh dah tido awl. aku? aku ada je duduk belakang ibu. tp mata pndg phone, telinga cucuk headset. mati hidup balik aku tak mo tgk cite tu. seram seh] 

esok pagi p smyg raya. org ramai gila sampai aku & ibu kena solat kt laman masjid- berbumbungkn langit Tuhan.. cewah! tp best. cuaca redup and sejuk. tghari g jasin, makcik ajak dtg mkn. lps mkn, kitorg adik beradik gerak balik dlu while ibu n ayah stay sbb ada hal nk bincang. [perjalanan balik yg memori gila. sampai mati tak lupa. Hehe] lps asar, start bbq sampai malam. esoknya kitorg sarapan sampai ke tghari.
 

 

 simple bukan? simple je keluarga aku. takde benda yg exiting pun. takde benda yang bermewah2 juga. but aku catatkan balik semua ni sbb aku tak mahu lupa-- especially andai satu masa kami diuji-- bahawa aku punya keluarga yang sanggup aku lindungi dgn nyawa aku sendiri. aku tak mahu lupa bahawa aku pernah rasa gembira hanya dgn senyuman adik2 aku. aku tak mahu lupa yang keluarga aku adalah harta aku paling mahal yang pernah aku ada. sume tu aku tak mahu lupa. sbb keluarga aku, nyawa aku. 

No comments:

Post a Comment

senyum <3