Monday, June 15, 2015

Recent. Lah Sangat

[ok. aku re-write balik post terdahulu. sbb pe? sbb tulisan tu xbest. mcm bukan dari hati tapi just for the sake untuk update blog- which hasilnya end up jd mcm sampah. and i hate that]

there is this one rule yang aku pegang. Mak ayah ni adalah manusia biasa. They make mistakes. Tapi Allah s.w.t itu Maha Berkuasa, even salah mana pun, at the end apa yang mak ayah kata tu akan jadi betul juga. mungkin sebab tingginya darjat mereka dalam hidup seorang anak, Allah s.w.t membantu diorg utk fikir apa yang terbaik untuk anak2. Jadi kalau nak hidup selamat, jangan sekali2 menidakkan apa yang mereka kata. hidup akan selamat. dijamin 100%. 

it happens to my brother, kimi aka adik. dlm family aku, there is this one declared rule by ibu which is semua anak dia wajib ada degree [for some private but important reason] Awal2 adik mcm xbpe agree utk sambung degree sbb, well- keje yg require pengalaman ni xbpe nk pandang ko bljr takat mana pun kan? hadap la banyak mana pun degree kau ada, at the end masa interview bos2 tu akan tgk takat mana pengalaman kau. tapi ibu nak jugak, so adik pun ikut lah. finally, bln 5 aritu dia graduated. Alhamdulillah.  

kimi bukan cacat. fenomena muka bengkak sblh tu akan jd kalo ko ngadu lapar tym org nak amik gambar. zaaasss! ibu sumbat karipap dlm mulut. padan muka gambar dh tak ensem. heh.

akhirnya, berkat dgr ckp ibu, alhamdulillah Allah bg rezeki utk adik jd lecturer kat kolej negeri, n9. dekat ngan rumah, blh ulag alik tak mcm msa dia keje kt Lexis PD aritu. gaji lagi tinggi n blh la menyimpan since dia dh niat nak menikah tahun depan. nampak, selamat hidup weh dengar ckp mak bapak. 

pastu kita cite psl kwn2 kawen. Tahun ni tiga lagi bff aku kawen. Lps timah, skrg turn is ngan ina plak. actually is nikah awal lg dr timah, tp kenduri belah lelaki buat lmbt skit [is duk sabah. aku tak mampu nk p kenduri belah dia tym tu] cun je is bersanding bertiga. yeah, u read it right. my new nephew/ niece is on their way to meet me! semoga is selamat melahirkan dan anak sihat sempurna, insyaAllah [senyum]


besar dah anak awe ngn put. sebijik rupa bapaknya. awe junior sungguh la. 

ok. lps is, ina plak. alhamdulillah, so far bffs nikah- is je yg aku tak dpt p. yg lain sume dh jd mcm acara wajib hadir. ina selamat menikah dgn long-tym-bf which is amer. first tym aku tau psl amer msa az kawen. akhirnya, lps zara [anak az] dah nak masuk setahun, sampailah jodoh diorg. 

   

 
jiwa wan maimunah aku ni kan tebal, n being someone yg sgtlah sentimental, beria la aku [dgn penuh kasih syg nya] karang and hntr msg kt ina mlm sblm dia nikah.. pesan jga dari la pe la ni la tu la. ina blh reply cam tak de perasaan je. ceh! but well, itulah ina. siapapun dia- she is one of my bff and i love her. to amer n ina, selamat melayari bahtera rumahtangga for both of u. aku doakan yg baik2 shj utk rumah tangga korg berdua. 

now move on cite aku plak. ingt tak yang aku bersusah payah setahun ulang alik shah alam tiap2 minggu tu? ala yang sakit2 tu p gak drive sorg2 ke shah alam semata2 nk amik exam tu. ingat? finally, i'm now syarie counsel weh! 


timah tanya nape aku tak exited masa aku bgtau psl pentauliahan ni. entah. rasa mcm biase je. tak mcm masa long call dulu. myb tu masih zmn kanak2 ribena. ni dh dua tahun lebih practice, dh matang. huehehehe. majlis pentauliahan peguam syatie n9 tak mcm negeri lain [itu apa yang org ckp kat aku la. tp yg pastinya mmg tak sama sivil n syarie]  

pagi tu start dgn talk from pn.suriani ttg etika peguam syarie n arahan amalan sume. its a good talk from senior lawyer utk kitorg budak2 mentah ni. adalah satu dua perkara yang aku tak bape nk agree but ade sbb kenapa wujudnya bidalan- aku lagi dulu makan garam jd ko duduk diam2. 




dlm pkl 11 barulah start majlis pentauliahan yg mana VIPs dah start datang. rasa mcm konvo pun ada gak. cuma tym konvo duduk berejam sambil lapar kan, majlis tauliah ni disertai dgn majlis makan. mkn nasi n lauk melayu. bukan chinese food mcm kebiasaan law gathering. Siap ada kambing golek weh [kambing golek is always my fav. sedap weh kambing golek kt alson klana ni]

 

pada asalnya, kitorg tak dibenarkan untuk bawa mak ayah/pasangan atau keluarga sbb ni mcm majlis meraikan peguam2 syarie baru ni. Tapi memandangkan masa aku longcall dlu, aku tak de sekeping pun gambar dengan ibu n ayah, aku paksa jugak dorg dtg. my parent went overboard jugalah bila dua2 gigih pkai kamera masing2 amik gmbr aku. mcm konvo tadika plak dibuatnya tp tak kisahlah. i dont care la what people say. aku ada kt sini pun sbb diorg. susah sng, jatuh bangun- diorg yg ada dgn aku. sbb doa diorg aku blh jd mcm hr ni. nak harapkan result spm or zaman duk U dlu mmg mimpilah nak jd lawyer kan? tp tulah, berkat dgr ckp mak ayah. seratus peratus selamat weh. 


ok. sini jelah dulu karangan bergambar aku. moral drpd karangan bergambar aku ni- jangan lah degil ckp mak ayah. ok. tu je. jumpa lagi nanti. insyaAllah

owh. selamat menyambut bulan Ramadhan. moga amadhan kali ini dpt dimanfaatkan sebaik-baiknya.. insyaAllah :)

No comments:

Post a Comment

senyum <3