Saturday, June 20, 2015

SBB- DIAgnosis

Ohoi! The last time aku tulis SBB adalah setahun lepas. Baaapak lah lama. Alhamdulillah, Tuhan bagi kesempatan utk aku update lagi siri SBB. Kali ni, kita cerita pasal buku yang agak hot di pasaran. err.. suam sikit kot sbb DIAgnosis dah masuk buku ke 2 dah. aku baru hegeh nk baca yang pertama. Tu pun orang bagi pinjam [tq Izzati bagi akak pinjam buku ni] 


So DIAgnosis mcm sume boleh agak, ni cerita tentang doktor-doktor, jenisan manusia yang aku anggap paling pandai, paling genius. dan lepas aku baca buku ni, aku sedar yang manusia jenisan aku ni mmg tidak boleh jadi doktor. daya ingatan aku tidak sehebat mereka yang boleh ingat all those medical terms, apa nak dibuat bila berdepan waktu kecemasan etc. aku ni, baru pn.mai tanya- Syuhada, kalau husband dia menginggal, anak perempuan sorg, ade mak ayah, ade adik beradik, berapa bahagian faraid adik lelaki dia dapat? dan jawapan aku-err., yang tu saya kena cek balik pn.mai. [ni cerita lawyer kecik ni je. lawyer lain hebat2. petik jari, terus jawab- owh, dia tak de hak pn.mai. dan perjalanan aku jauuuh lagi nak sampai tahap gitu] 

okay. back to hal DIAgnosis ni. 

Ditulis oleh Dr. Anwar Fazal Abu Bakar, Dr. Azah Isa dan Dr. Muhammad Aizat Othman. ada 142 pages. Harga RM20.00. Kecik comel je bukunya. mudah bawa kemana-mana. kecuali toilet. DIAgnosis ni adalah kompilasi 21 cerita-cerita pendek yang berlatang belakangkan dunia kedoktoran dan ada banyak unsur dakwah yang disampaikan secara santai. senang faham, mudah hadam! Buku ni bukan buku karya picisan, ianya dari manusia-manusia yang berilmu dan semua itu kau boleh tahu bila kau baca buku ni. ada cerita yang matang, ada visi, ada isi, ada semua. Buku ni bagus untuk dihadiahkan pada budak-budak sekolah yang bercita-cita nak jadi doktor [sbb aku mcm guarantee 99.9% medical student dah ada/pernah baca buku ni. doktor apatah lagi] 

secara jujur, the very first thing yang buat aku nak baca habis buku ni sbb aku jatuh cinta dengan ayat ni- Akhir sekali, bakal suami (jika diizinkan dan disempatkan Ilahi) pada bidadari yang akan dicemburui semua bidadari di syurga nanti, InsyaAllah. [lemah. longlai. lutut goyang. hati cair] Bila aku baca cerita Yang Halal Itu Indah, aku rasa mcm nak jerit je- nak jugakkkk!!! [to find a man that gentleman enough mcm tu, mcm nak cari anak Putut baru beranak dalam setor. seksa] owh btw, tahniah buat Dr. Anwar Fazal & Dr. Fatin Liayana atas pernikahan mereka. Alahai, sejuk hati dengar Dr Anwar mengaji sebelum bersanding tu. sekali lagi nak kata- yang ni pun nak jugakkkk!!! 

My fav story adalah cerita Adrenaline by Dr. Muhammad Aizat. Suspense, drama, dakwah, knowledge dan takdir, dia simpulkan dalam satu cerita. Part dia call his wife after patient dia meninggal tu buat aku rasa sebak [i'm helplessly romantic. yes. i know] Dia sempat solat dalam curi-curi masa juga buat aku terfikir betapa untungnya aku. Sigh. betapa pelupanya aku. 

lawyer patut tulis cerita macam ni. bagi orang faham apa sebenarnya kerja kita dan aku dah letih dipandang serong oleh manusia-manusia yang melebelkan pekerjaan kita ni keji- lidah bercabang. Maybe aku, aku yang patut tulis cerita yang berorientasikan cerita macam ni. Tapi aku kena kutip ilmu banyak-banyak dulu. Biar kukuh. Biar teguh. Biar sampai apa yang aku ingin sampaikan. 

Doakan ye. InsyaAllah.

p/s- aku ada buat satu research [google sajo] tentang - why i cant stop tinking about him. Jawapan paling menarik yang aku jumpa adalah- It’s not him you want, but the feeling you think you’re going to get from being with them. Menarik kan? 

No comments:

Post a Comment

senyum <3