Saturday, June 16, 2012

Kentang Remuk. Aduss.

PEGUAM. PUAN PEGUAM. CIK PEGUAM.

nampak gah kan? the way diorang bercakap. the way they bring themselves. berkarisma. public actually tak suka pun pd peguam. peguam membela org jahat. membela org salah. makan duit klien bla bla bla tp masyarakat menghormati. mungkin sbb title mereka adalah golongan professional. banyak orang yang kata keje peguam ni senang kaya. g court ckp skit- duit. wat dokumen n sign skit-duit. jumpa kejap-duit. lps tu menyumpah kata rezeki tak berkat la, mmg tak selamat hidup la dan sebagainya. 

nmpak mcm tak rasional. bayar sampai ribu2. but fikir n pertimbangkan what have they faced in order for them to give such advice to u, to be able to sit at the bench, speak with that protocol, capability to fight what they believe as true. if rasa upah peguam tu mahal sgt, then paksa one of your family members to learn law n be a lawyer. gone through this 9 months of torture. then baru kau blh kata duit yang kitorg amik as upah guaman tu berkat ke tak. uppsssi. teremo sedikit.

minggu lepas adalah minggu 'tercampak'. minggu yang mana tiap2 PKP (penolong kanan pendaftar) hangin dgn aku. kena marah one by one. direct ke muka aku. kalau syuhada yg blm buat LLB gila myb time tu aku dh menitik air mata. tp ni syuhada yg dah wat LLB gile yg berjaya menebalkn jiwa aku n buat empangan tebal2 kat mata. so sy berjaya utk tidak menitikkan air mata walau ego jatuh bersepai ke lantai konkrit mahkamah tu.

salah aku. mmg salah aku sbb aku tak baca fail. salah besar utk org2 yg berangan nk jd lawyer tp tak baca fail. slh aku sbb aku tak prepare. salah aku. mmg salah aku. but myb dah imune, so aku dapat cope. jiwa mmg tercampak tp aku tarik nafas pnjg2 dan set my mind: ini adalah my learning process. kalau jd lawyer ni senang, baik tak payah jd lawyer sbb sume org pun blh hndle kes sendiri. no point kerjaya peguam ni diwujudkan kan? so aku perlu kuat hati and tanam dalam-dalam: kau budak baru belajar, jadi ini jalan yang kau kena hadapi.

masa last PKP mengamok kaw-kaw dgn aku yang membuatkan aku rasa 'vangang' yang amat, cepat2 amik pen, nak capture perasaan time tu. and ni yang aku tulis:-

"its a period where u learn in the hard way. you will be scolded first  when u did wrong then you will be teach the right way. u fall first then u will learn how to stand properly. this is not a simple journey. its hard and everyone knows that. but they just know, you are the one who face it" 
-syuhada. 15.6.2012. Lobi Kompleks Mahkamah Seremban-

takde la puitis. tp sincerely dr hati. hati hancur tu bai. tp muka mantain kacak bergaya. haha. 

No comments:

Post a Comment

senyum <3