Thursday, March 20, 2014

Heartbroken? Meh Sini Meh.

Lunch hour dah jadi waktu aku update blog. Nampak tak betapa cinta nya aku kat blog aku ni. Tapi sebenarnya aku nak hempok diri sendiri. Tym aku tengah meeting la, dalam court la idea sampai. Time keje tengah menimbun, time tu idea datang hegeh2 cuit aku. Ok, fine! Aku catat mana2, so now here I am- updating my Little Hut again.

Macam yang aku kata selalu- faktanya tentang Syuhada- aku tak pernah bercinta ni. I mean having mutual feeling. Syok sendri selalu. Alah, kan aku dah penah kaborkan before ni. Time selalu clash. Bila org suka, aku tak berkenan. Bila aku suka, orang tak layan. Acaner? Haruslah mengubat hati lara.. eceeeewah! Lately cam ramai plak orang di keliling aku patah hati. Memandangkan aku baru je recover dari sakit sebab patah hati ni, aku nak share how I cope with it. Ni bukanlah nasihat pro. Hanya melalui pengalaman aku dan kawan2. Aku share ngan korg, manalah tau berkesan plak ngan korg- boleh aku start wat buku then jual bagi kaya! Hihu.

Ok. Meh sini. Duk sini. Aku bagitahu cara acaner nak wat bila hati korang terkopak.

Pertamanya- banyakkan solat sunat. Nature nya kita manusia, dah terhantuk baru nak terngadah. Mana tahu, mungkin kejadian ni buatkan kita mula selalu wat tahajud, lama2 boleh jadi kebiasaan. InsyaAllah. Mengadulah dengan Dia. Remember, nobody understand the system better than the creator. Then kan, lps solat hajat amik Quran yang siap terjemahan kan, then 'berbual' lah dengan Allah. Korang akan jumpa ayat2 yang seolah2 Allah tujukan untuk kita untuk situasi tu. Get my point tak? Memang la Quran tu untuk kita tapi bila jumpa ayat-ayat yang berkait dengan situasi kita, korang akan rasa ketenangan yang subhanallah.. Tuhan sahajalah yang tahu. 

Second- jangan duduk sorang2. Never ever. Dont! Gi la keluar ke, call la sesape tak pun kalo mcm mmg tak de orang sangat, meh wasap aku. I can be your crying shoulder. Sungguh. Aku faham sgt rasa sesak- nak luah kat org tapi xtahu kat sape. Kalo x, online tgk running man ke Maharaja lawak ke anything yang akan avoid korg teringat psl perkara2 yang tak perlu korg ingat.

Third- cut all connection! ingat pun tak boleh, inikan pulak la any connection. Anything yang boleh buat korg teringat or tahu tentang dia, better avoid. tapi kekadang, yang korg nak avoid tu la yang tetibe datang. Pergh, dugaan sungguh! Benda ni jadi kat aku. Tepuk dahi weh. Hati jangan cite la. Tapi usahala dan doa, insyaAllah Tuhan tolong. yang penting usaha! Nekad. Stop talking about manusia yang ko nak lupa tu. If ade orang buka cerita pasal dia, layan nak tak nak je. Ubah topik kalo dapat. Talking about him will make u think about him. Nanti lagi parah luka ko.

Fourth- harooooomkan telinga korg dengar lagu sedih, tgk cerita sedih and any benda sedih. In all means!  Its ok to cry but only within 24 hours after korg decide utk putuskan semuanya. Jangan melayan rasa! hidup ni bukan sekadar hal cinta. Tugas khalifah korg lagi besar menunggu. Bangkit! 

Fifth- ignore. Orang yang korg nak lupakan tu dahulunya adalah orang pertama yang korg ingat lps korang bangun tidur and last person u think about before going to sleep. Yang selalu ada dalam doa korang setiap kali solat. Nak lupa automatik mmg takkan boleh kecuali korg kena amnesia dan2.

ingatan ttg dia akan dtg. kdg2 through lagu, bau, tempat- any memories yang related la. so ignore! banyakkan istighfar. Setan duk cucuk hati korg tu. Bila jadi gitu kan, apa kata korang selawat. Selawat banyak2 and ingat, Rasullah s.a.w lagi banyak ingat ttg korg dari korg ingat dkt si dia tu.

 Sixth- STOP baca quote sedih2 tu. stop save segala quote yang konon2 nak naikkan semangat korg tp dalam situasi aku- ia sama sekali tak membantu. Delete segala quote melayan rasa tu. Cuba cari bnda2 lawak, kelakar dan anything yang tak membuatkan korg fikir banyak. 

Seventh- admit. Ni nasihat ibu pada aku. Admit yang korg mmg frust, admit yang hati korg mmg terluka, admit yang jauh dari sudut hati mmg korg letak harapan. Surrender and admit semua. Korang kalah dalam game kali ni. then lepas tu bangkit- dan melangkah dengan lebih kuat, gagah lagi macho. Even kalah, korg kalah bermaruah. Korg dah usaha cuma dia bukan orangnya. At some point korg kena faham, frust tergolek camne pun, if he is not for u, he is not for u. Jealous camne pun dengan orang lain, kalau dah bukan kita punya, mmg takkan jadi kita punya. 

Eight- enjoy your life then u will appreciate yourself better. Gi mingle ngan kawan2, lepak selalu ngan family, cari hobi baru and do any sorts of thing yang boleh buat korg happy. Buat kerja sukarelawan. Helping others can made u feel better.

Ninth- sabar. Ok dalam banyak-banyak point, point ni paling payah nak cite sebab ni based on kekuatan ko sendri. Tapi bila korg slalu bangun tahajud, insyaAllah, Allah akan bagi kekuatan tu. Minta la diberi kekuatan, keteguhan iman untuk ko hadapi situasi ni. Sedih wei. Sakitnya tak terkata. Aku tahu and ramai lagi yang tahu sbb kalau dah baya aku tak pernah rasa gitu, aku wonder ilmu apa korg pakai- blh aku datang jadikan korg mahaguru aku. Hehe. 

Last but not least- senyumlah banyak2. Masa aku berdepan dengan situasi ni aku juga jadi crying shoulder org. Bila kita nasihat orang dalam senyum, kita pun tgh pujuk hati kita dlam sendu [ayat teater lagi aku] Biarlah org tak nampak apa kita rasa, tapi percayalah Dia sentiasa ada.Allah Maha Mengetahui segala apa yang kita rasa. Its okay to lie that u are fine even u are not because there is no point pun telling others how bad you feel sbb macam yang aku cakap tadi, orang takkan faham completely apa yang korg rasa except Dia. Smile and spread happiness.

Tarik nafas panjang-panjang. Lepas. Ingatlah, Tuhan bagi ko chance hidup lagi sebab Dia nak bagi ko peluang tambah pahala mengagungkan Dia, bukan menangis bersedih untuk hamba yang Dia cipta.[pergh, ayat aku! Awie ats motor pun boleh nanges. haha]


p/s- ini keji. camne ko hangin makcik-makcik kepochi tanya ko nak kawen bila- jgn wat gini.

No comments:

Post a Comment

senyum <3