Thursday, March 13, 2014

Kata

Aku tak ingat exactly bila aku start menulis. Cerpen start darjah tiga. But membuat catatan especially diary I think lagi lama dari tu. Mula suka beli note book cute miut yang banyak jual kat pasaray dulu. asal g pasaraya mesti aku kat bahagian stationary [dah besar je slalu lepak kedai CD. member duk gila mengayau cari baju ke pe, hbis je, diorg cari la aku kat kedai CD, mesti jumpa. Dulu la. la ni myb dah duk kedai buku. kot. Haha. InsyaAllah] Ibu and ayah tak didik pun. Tapi diorg mmg kaki tulis diary. Dulu diorg cite, gaduh pun pakai diary. sbb punyalah taknak show dekat org yang diorg gaduh, so diorg guna tulisan sebagai medium pengantara. Mujur takde wasap bagai ni dulu. Kalo tak, haru. Then ayah & ibu baca cerpen and novel yang aku buat separuh jalan, ayah galakkan aku join persatuan penulis ni sume tapi entah, tak pula aku minat nak join org ni sume. Almaklumlah, dara pingitan. [Ceh! padahal mmg pemalas nak keluar rumah] 

But then, aritu aku dengar rupanya mencatat a.k.a menulis ni is a good thing to do. Meh sini aku share, antara fadhilatnya adalah first- Menajamkan fikiran (keupayaan mengimbas kembali perkara/peristiwa yang telah berlaku) Second- Memusatkan tenaga dan energi (tenaga disalurkan di atas selembar kertas) Third- Menghargai nikmat penghayatan. Fourth-Menjadikan diri efektif (dalam memberi manfaat pada orang lain) Fifth- Mencipta ruang kosong dalam otak & mengisinya (proses ini akan berulang-ulang sepanjang penulisan) Sixth- Mendatangkan rasa puas dan percaya diri (terasa ada bakat & manfaat)

Antara perkongsian Ustzah Norhafizah Musa- "Ayah ustazah suka menulis... Pernah di kampung ustazah terjumpa buku catatan lamanya. Di dalamnya menceritakan tentang kami seorang demi seorang, anak-anaknya; kisah kejayaan, sakit demam kami, semuanya dicatatkan di dalamnya. Ustazah merasakan diri & adik-beradik yang lain sangat penting di sisi mereka..." Then dia cerita tentang hebatnya Hassan alBanna. " Dalam kesibukannya masih sempat menulis dalam setiap folder anak-anak (amalan setiap hari). Bila anak kita mahu kahwin nanti, serahkan saja folder ini pada bakal suami/isteri anak..." Sweet bukan? Kokping (Fyn Jamal) buat satu email utk Juna and she sent emails to him and nanti bila dah sampai masa, Juna will received the password and then read all those emails yang Kokping tulis. Kan ke ia akan menjadi hadiah kahwin paling sweet?  [Curi idea- I'll do this kalau ada rezeki. Kehadapan Nur Iman Hannan.. Cewah!] [Note- I'm not planning to have only one daughter. Aku berangan nak ada anak lima org. Cumanya nama ni sahaja yang aku terlintas dalam kepala secara tiba2. Takde maknanya nak berangan nama anak ke hape. Kompem nanti kena ikut cakap laki. hukhuk]

Ehhh...apsal cakap pasal anak pulak ni?

Main pointnya aku nak cita adalah- rajin2 la menulis i.e update blog pada siapa yang ada blog. Sape yang takde blog, slalu la mencatat. Ideas come and go. Bila terfikir tu then lupa amatlah sayang sbb who knows, dengan idea tu, we might change d world? And banyak fadhilatnya. Tu je tazkirah hari ni. Sekian. Renung-renungkan dan selamat beramal! [tata]

###

 

Mujurlah kita hanya hilang cinta seorang manusia yang tidak halal. Bagaimana kalau kita hilang cinta Allah? Masihkah ada syurga untuk kita?? [sumber]

No comments:

Post a Comment

senyum <3